Kwas hialuronowy jest  to jałowym przezroczystym, ulegającym biodegradacji żelem, pochodzenia niezwierzęcego z dodatkiem lub bez 0,3% chlorowodorku lidokainy. Preparat jest przeznaczony do  zastrzyków podskórnych i śródskórnych w celu redukcji zmarszczek, fałdów, powiększania ust, uzupełniania zaników objętości na  twarzy, powstałych  w  wyniku procesów starzenia się skóry, uszkodzeń posłonecznych, zaników tkanki tłuszczowej.

Płynny lifting twarzy
Wypełnienie zmarszczek
Stymulacja neokolagenezy
Korekta "chomików"
Efekt "WOW"

Przeciwwskazania:

• Ciąża
  • Karmienie piersią
  • Preparaty kwasy hialuronowego posiadają śladowe ilości białek bakterii gram dodatnich, jakakolwiek reakcja alergiczna na te składniki w przeszłości, jest bezwzględnym przeciwskazaniem do użycia tych preparatów.
  • Młody wiek poniżej 18lat
  • Proces zapalny toczący się  w skórze
  • Choroby tarczycy są  względnym przeciwwskazaniem do zastosowania preparatów kwasu hialuronowego, u tych pacjentów stwierdza się skrócony czas utrzymywania się  preparatów w skórze , prawdopodobnie na skutek reakcji immunologicznej.
  • Uczulenia na środki znieczulające
  • Podawane wcześniej  preparaty trwałe np. Bioalkamid, Aquamid ,po podaniu preparatów kwasu hialuronowego w  to samo  miejsce może dojść do powstania stanu zapalnego.

Mechanizm działania

Preparaty kwasu hialuronowego zwiększają objętość tkanki , wykazują działanie liftingujące  wskutek zdolności wiązania dużej ilości wody. Efektem ich działania jest zwiększone nawilżenie tkanki i stymulacja produkcji własnego kolagenu.

Ryzyko i komplikacje:

Lista  wymieniona poniżej zawiera możliwe, rozpoznane na obecnym etapie wiedzy, ryzyka związane z  wstrzykiwaniem  preparatów kwasu hialuronowego, jak również znane działania niepożądane i ryzyka każdej procedury medycznej związanej z naruszeniem ciągłości skóry.

Wraz z rozwojem tego działu medycyny estetycznej dowiadujemy się o nowych zagrożeniach, które dotychczas nie były brane pod uwagę, dlatego też ta lista  nie jest zamknięta.

Typowe objawy
  • Rumień, obrzęk ,ból w miejscu wstrzyknięcia
  • Siniaki w okolicy wstrzyknięcia
  • Obrzęk tkanki w miejscu podania,( powinien ustąpić do kilku dni po zabiegu). Szczególnie wrażliwe na obrzęk są okolice ust , dolnej i górnej powieki
  • Tkliwość w miejscu podania preparatu
Rzadkie objawy

(1 na 50 000 przypadków)

• Infekcja skóry  prowadząca do tworzenia ropnia,
  • Stan zapalny w miejscu podania, stwardnienie skóry, grudki, pęcherzyki, obrzęk twarzy,
  • Martwica skóry w miejscu podania, na skutek zamknięcia lub ucisku naczyń krwionośnych
  • Ziarniniaki skóry, zgrubienia skóry mogące pojawić się po kilku miesiącach od podania preparatu.
  • Uaktywnienie istniejącego zakażenia opryszczką
Bardzo rzadkie objawy
  • Utrata wzroku. Odnotowano również rzadkie, odosobnione przypadki zaburzeń i utraty wzroku po nieumyślnym wstrzyknięciu preparatu  dotętniczym, w górnej części twarzy. Okolice   o podwyższonym ryzyku to  okolica wokół skrzydełek nosa, okolica pomiędzy brwiami i okolica pod oczodołowa.
  • Zgłoszono rzadkie odosobnione przypadki  niedokrwienia lub martwicy tkanek nosa w następstwie zabiegu przeprowadzonego u pacjentów wcześniej poddanych operacji plastycznej nosa.