Paraliż mięśni jest przejściowy i ponowna injekcja jest możliwa po trzech lub czterech miesiącach.

Toksyna botulinowa

Toksyna botulinowa (Botox Allergan, Azzalure Galderma) jest neurotoksyną produkowaną przez bakterię Clostridium botulinum typ A. Toksyna botulinowa rozlużnia   mięśnie twarzy w okolicach typowych dla  powstania   zmarszczek  mimicznych.  Leczenie toksyną botulinową może spowodować zmianę ekspresji twarzy  i zmniejszenie ilości zmarszczek. Wstrzyknięcie preparatu  Botox lub Azzalure w  lwią zmarszczkę powoduje zblokowanie  aktywności mięśni tej okolicy ,dzięki czemu  twarz wydaje się  pogodniejsza i   zrelaksowana.

Toksyna botulinowa jest rozpuszczana w soli fizjologicznej i  jest podawana przez bardzo cienką igłę. Pacjent może czuć nieznaczne pieczenie i rozpieranie  w okolicach  wstrzyknięć. Procedura ta zajmuje  około 15-20minut.

Efekt pojawia się dopiero  po  kilku dniach, u niektórych pierwsze oznaki działania widoczne są już po 3, a u innych dopiero po 10 dniach. Efekt  utrzymuje  się  od 12 tygodni do 6 miesięcy, ale może też być krótszy lub dłuższy, jest to  sprawa dość indywidualna.

W czasie pierwszych kilku dni wysycania receptorów , pacjent może zaobserwować asymetrię w  okolicy poddanej zabiegowi;  te nierówności korygują  się  samoistnie wraz z osiąganiem pełnej aktywności preparatu. Jeżeli  jednak efekt asymetrii jest widoczny dłużej niż 7dni,lub blokada mięśni nie jest wystarczająca należy pojawić  się  w gabinecie w celu  dokonania korekty.

U niewielkiego procenta pacjentów   blokada mięśni   utrzymuje się  dużo krócej niż 3 miesiące, bardzo często może to być objawem współistniejącej  choroby tarczycy.

Obecnie toksynę botulinową podajemy na całą twarz ,co daje nam wyrażny lift uniesienie dolnej i górnej części twarzy, preparat ten może być  też stosowany do hamowania nadmiernej potliwości stóp,pach oraz to łagodzenia rumienia w trądziku różowatym.